Doa Harian Ibu Teresa

Ya Tuhan,
jadikanlah kami berguna untuk melayani
sesama manusia di seluruh dunia, yang hidup
dan mati dalam kemiskinan dan kelaparan.

Berilah mereka melalui tangan-tangan kami,
rezeki pada hari ini; dan melalui cinta kasih
kami yang penuh pengertian, berikanlah mereka
rasa damai dan gembira di hati.

Tuhan, jadikanlah aku pembawa damai.

Bila terjadi kebencian, jadikanlah aku pembawa cinta kasih.
Bila terjadi penghinaan, jadikanlah aku pembawa pengampunan.
Bila terjadi perselisihan, jadikanlah ak pembawa kerukunan.
Bila terjadi kesesatan, jadikanlah aku pembawa kebenaran.
Bila terjadi kebimbangan, jadikanlah aku pembawa kepastian.
Bila terjadi keputusasaan, jadikanlah aku pembawa harapan.
Bila terjadi kegelapan, jadikanlah aku pembawa terang.
Bila terjadi kesedihan, jadikanlah aku pembawa kegembiraan.

Tuhan, semoga aku lebih ingin menghibur
daripada dihibur, memahami daripada dipahami,
mencintai daripada dicintai.

Sebab dengan memberi kami menerima,
dengan mengampuni kami diampuni,
dengan mati suci kami bangkit lagi
untuk hidup selama-lamanya.

Amin.

Popular posts from this blog

Filosofi Stik Es Krim

Gelang Tridatu: Menyimpan Filosofi Unik dalam Masyarakat Hindu Bali

If We Hold On Together